نخستین وبسایت تربیت بدنی وعلوم ورزشی

betrool

Jet Lag چیست و چه باید کرد؟

Jet Lag به معنی مشکلی است که در تفاوت ساعت بیولوژیکی و ساعت واقعی به وجود می آید. اجازه دهید اینگونه توضیح دهیم که اگر شما به یک مسافرت طولانی مانند جنوب شرق آسیا بروید اختلاف ساعتی تا حدود 7 ساعت با کشورمان خواهید داشت.

جت لگ

این تفاوت در زمان واقعی با سیکل شبانه روزی که بدنتان بدان عادت داشت را Jet lag میگویند. این اختلاف عموما باعث مشکلاتی میگردد که در اثر چند رو برطرف میگردد.

قاعده بر این منوال است که به ازای هر 1 ساعت اختلاف ساعت باید یک شبانه روز به فرد فرصت بدهیم تا به وضعیت عادی برگردد ولی آیا این واقع بینانه است؟

این مشکل برای کسانی که مسافرتشان در روزهای کمی انجام میگردد یا تیم های ورزشی که جهت انجام مسابقات بدین سفرها میروند حاد است. شاید شما با یک تور 7 روزه به این سفر رفته اید. اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن که ماحصل تغییر در مکان میباشد منجر به کاهش کارایی روزانه شما میگردد و نمیتوانید به اندازه کافی از سفرتان لذت ببرید. لذا در این مرحله باید روشهایی را برای برطرف کردن این وضعیت داشته باشیم.

روشهای زیر برای کسانی که در معرض این مشکل میباشند میتوانند کارگشا باشد.

1- مصرف ملاتونین به عنوان تنظیم کننده سیکل شب و روز برای بسیاری از افرادی که سفرهای طولانی داشته یا ورزشکارانی که خود را برای مسابقات آماده میکنند توصیه میشود.

2- مصرف کافئین هم مانند ملاتونین اثربخش میباشد. با این تفاوت که کافئین به عنوان یک ماده دوپینگی برای ورزشکاران در روزهای قبل از مسابقه مناسب نیست. اگر شما در یک سفر کاری یا تفریحی هستید مصرف آن را به شما توصیه میکنیم.

3- راه حل طبیعی تر این است که در روز اول که به مقصد رسیدید سعی کنید با ساعت رسمی آن کشور هماهنگ شوید. هرچند کارتان کمی سخت خواهد بود ولی امکانپذیر است و شما میتوانید با کمی تحمل سختی، خودتان را با شرایط وفق دهید.

 

منبع:

myfitroad.com

Back to top
ردیاب آنلاین خودرو ردیاب خودرو