نخستین وبسایت تربیت بدنی وعلوم ورزشی

betrool

تعریف مکمل ورزشی و مکمل رژیمی

مکمل ورزشی تعریف مکمل ورزشی تعریف

 مكمل‌هاي رژيمي:

بنا به تعريف سازمان غذا و داروي كشور، مكمل‌هاي رژيمي منابعي از مواد مغذي (ويتامين‌ها و مواد معدني) يا ديگر مواد با اثر تغذيه‌اي يا فيزيولوژيک مانند گياهان، مواد خوراكي طبيعي و صناعي، اسيدهاي آمينه، قندها، چربي‌ها، آنزيم‌ها و پروبيوتيک‌ها هستند كه به تنهايي يا به صورت تركيبي با ديگر مواد، در دسترس بوده و عمدتاً به اشكال متداول مانند كپسول، قرص، شربت، پودر، گرانول، سافت ژل، قطره، ورقه‌هاي خوراكي و هر شكل خوراكي ديگر عرضه شده و داراي فرمولاسيون خاص و ثابت قابل اندازه‌گيري جهت كاربرد در انسان به منظور تكميل نياز تغذيه‌اي، افزايش دريافت تغذيه‌اي و يا ايجاد يک اثر فيزيولوژيک مي‌باشند.

سازمان غذا و داروي ايالات متحده نيز محصولي را مكمل مي‌شمارد كه شامل يک جزء رژيمي بوده و هدف از دريافت آن، افزايش ارزش تغذيه‌اي يا تكميل رژيم غذايي باشد (Nikooyeh et al,2014). همچنین قانون سلامت و آموزش مکمل‌های غذایی ایالات متحده، مکمل غذایی به عنوان چیزی که به رژیم غذایی اصلی اضافه می‌شود، تعریف شده‌است که عمدتأ شامل ويتامين‌ها، املاح و مواد معدنی، آمینو اسیدها، تركیبات گياهي، متابولیت‌ها و يا تركيبي از آن‌ها باشد (Williams et al,2004).

کمک‌های ارگوژنیک[1]:

واژه ارگوژنیک را تمایل به افزایش کار تعریف می‌کنند. این تعریف را اصلاح کرده‌اند تا مناسب عملکرد ورزشی شود، لذا واژه کمک‌های ارگوژنیک (مواد نیروزا) ابداع گردید و چنین تعریف شد : یک ماده یا درمان فیزیکی، مکانیکی، تغذیه‌ای، روانی یا دارویی که متغییرهای فیزیولوژیکی وابسته به عملکرد فعالیت ورزشی را بطور مستقیم گسترش دهد یا موانع ذهنی را که می‌توانند ظرفیت فیزیولوژیکی را محدود کنند، برطرف سازد. در نتیجه هر ماده، روش و یا ابزاری تجهیزاتی که بتواند کار انجام شده هنگام فعالیت ورزشی را افزایش دهد یا عملکرد ورزشی را بهبود بخشد، یک کمک ارگوژنیک محسوب می‌شود (گائینی و دبیدی،1390).

مکمل ورزشی:

مکمل ورزشی، ترکیب یا فرآورده‌اي است که مستقیماً و از طریق اثرات شبهدارویی خود باعث بهبود عملکرد و بازده ورزشیورزشکاران شود (Williams et al,2006).

نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا:

در طول اجراي فعاليت‌هاي ورزشيمقدار زيادي از آب بدن از طريق تعريق دفع مي‌شود. كاهش آب بدن، تخريب ظرفيت عملكردي و فيزيولوژيكيورزشكاران را به دنبال خواهد داشت (سمواتي‌شريف و همکاران، 1392). برای کاستن از مقدار دهیدراسیون (کاهش آب) و آثار زیان‌بار آن بر عملکرد ورزشی استقامتی، این مایع باید جایگزین شود. از اين رو بهمصرف نوشيدني در طول رقابت‌ها و فعاليت‌ها بسيار توجه شده‌است و امروزه استفاده از انواع نوشابه‌هاي ورزشي و انرژي‌زا با تركيبات گوناگون در بين ورزشكاران گسترش و رواج بسياري يافته‌است (گائینی و همکاران،1391). نوشيدني‌ها به انواع مختلفي تقسيم مي‌شوند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به نوشيدني‌هاي ورزشي ونوشيدني‌هاي انرژي‌زا اشاره كرد (سمواتي‌شريف و همکاران، 1392).

نوشیدنی‌های ورزشی:

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌هاي ورزشي (مانند پاوريد[2]و گاتريد[3]) بر كاهش آثار آب‌زدايي در طول رقابت‌هاي ورزشي مؤثرند و سبب افزايش عملكرد ورزشي مي‌شوند (گائینی و همکاران،1391). بطور کلی نوشیدنی‌های ورزشی از  اجزایی تشکیل شده‌اند که انرژی، مواد مغذی ضروری و تعادل مایعات بدن را تأمین می‌کنند (Karelis et al,2010). نوشيدني‌هاي ورزشي قادر هستند تا ازدهيدراسيون بدن جلوگيري كرده و در طول دوره ي تمرين به نحو موثري عمل نمايند با توجه به اينكه مصرف نوشيدني‌هاي ورزشي در قبل، حين و پس از فعاليت مي‌تواند بازيافت سريع و مؤثري را به همراه داشته باشند، لذا استفاده از آن‌ها از اصول مهم به شمار مي‌رود و در صورت عدم مصرفنوشيدني قبل از اجراي فعاليت و يا تمرين طولاني مدت،عملكرد فرد كاهش مي‌يابد (سمواتي‌شريف و همکاران،1392).

ضرورت در دسترس بودن گلوکز و افزایش نیاز گلوکز محیطی در طول ورزش طولانی مدت مورد اهمیت واقع شده‌است. مشخص شده‌است که محلول‌های کربوهیدراتی می‌توانند عملکرد ورزشکار را در ورزش طولانی مدت بهبود ببخشند (Afshari et al,2014). از این رو به منظور به حداکثر رساندن عملکرد استقامتی در ورزش طولانی مدت، پیشنهاد شده‌است که ورزشکاران باید در طول فعالیت‌های استقامتی از کربوهیدرات استفاده کنند. این یک روش معمول برای ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی است که برای حصول اهداف عملکردی از  محلول‌های حاوی کربوهیدرات و الکترولیت استفاده کنند (Jeukendrup et al, 2008). برخی محققین سودمندی مصرف کربوهیدرات را زمانی می‌دانند که کربوهیدرات دریافتی در 60 دقیقه اول فعالیت ورزشی و در فواصل زمانی منظم و مکرر مصرف شود و یا صرفأ 30 دقیقه قبل از زمان مورد انتظار تا خستگی مصرف گردد. زیرا آنان نشان داده‌اند که مصرف کربوهیدرات در نخستین ساعت فعالیت ورزشی بلند مدت به صرفه جویی گلیکوژن عضله در تارهای عضلانی نوع اول منجر می‌شود. به علاوه نشان داده شده‌است که در ورزش‌های تناوبی، مصرف کربوهیدرات می‌تواند به افزایش سنتز گلیکوژن عضله در تناوب‌های بازیافت (زمان‌های استراحت بین دو فعالیت) منجر شود. در نتیجه زمان تخلیه ذخائر گلیکوژن عضله و کبد به تأخیر می‌افتد (گائینی و دبیدی،1390).

از سوی دیگر، نتایج مطالعات نشان دهنده تأثیر مثبت نوشیدنی‌های ورزشی در برابر اثرات منفی چرخه قاعدگی بر عملکرد ورزشی زنان است. چرا که در اوايل دوره فوليكولي با كاهش ميزان آب بدنمواجه هستيم و از این رو عملكرد جسماني مي‌تواند تحت تاثير قرار گيرد. نتایج مطالعه سمواتي شريف و همکاران (1392) در این زمینه نشان داد، مصرف يك نوشابه ورزشي با 6% كربوهيدرات (ساكاروز) به مقدار 5/2 ميليليتر بر كيلوگرم وزن بدن، قادر است تا اثراتمنفي قاعدگي را بر VO2max  كاهش دهد.

همچنین نشان داده شده‌است که مصرف نوشیدنی‌های ورزشی در روز ویا شب پیش از مسابقات استقامتی (دراز مدت) می‌تواند به عنوان یک راهکار جهت جلوگیری از دهیدراسیون بیش از حد و بروز خستگی در طی مسابقه، باشد. این روش که موجب افزایش ذخائر آب بدن می‌شوند را هیپرهیدراسیون[4] و یا آب رسانی بیش از حد می‌نامند. این روش ریشه در مکمل سازی تغذیه‌ای دارد و مستلزم مصرف گلیسرول[5](یکی از متابولیت‌های بدن) قبل از فعالیت ورزشی است. نشان داده شده‌است که مصرف گلیسرول (بیشتر از یک گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) همراه آب زیاد (26 میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) در مقایسه با حجم مساوی از آب می‌تواند بازگشت وریدی را هنگام فعالیت ورزشی افزایش دهد و در نتیجه باعث گسترش عملکرد ورزشی شود (گائینی و دبیدی،1390). 


[1]Ergogenic

[2]Powerade

[3]Gatorade

[4]Hyperhydration

[5]Glycerol

 اختصاصی physicaledu.ir

1 نظر

  • الناز
    الناز جمعه, 07 خرداد 1395 11:41 پیوند نظر

    واااااااااای خدا کل نتو زیر رو رو کردم به این کاملی تعریف ندیده بودم

    مرسیییییییییییییییی
    بی نهایت سپاس از وبسایت خوبتون

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Back to top
ردیاب آنلاین خودرو ردیاب خودرو